Kasy samoobsługowe szturmem zdobywają rynek. To proces, który przede wszystkim obserwujemy w kategorii sklepów spożywczych. Jednak w ostatnich kwartałach liczba urządzeń do samoobsługi także dynamicznie rośnie w lokalach gastronomicznych. To bezsporny fakt. Obserwowany trend związany z ewolucją sposobu obsługi konsumenta spowodowany jest wieloma czynnikami, z których kilka opisuję poniżej i pozostawiam pod rozwagę.
Argumenty za rozważeniem wdrożenia kiosku samoobsługowego
Szybsza obsługa: Samodzielne złożenie zamówienia oraz możliwość natychmiastowego opłacenia zamówienia skraca czas obsługi klienta w lokalu. To skutkuje możliwością obsłużenia większej liczby klientów w krótszym czasie. A to z kolei oznacza większe przychody i możliwe zwiększenie zysków. Szybka obsługa ma znaczenie w godzinach szczególnie dużego ruchu. Wydłużony czas oczekiwania na posiłek to jedna z możliwych przyczyn negatywnej oceny restauracji.
Presja na wzrost wynagrodzeń: Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny jeśli chodzi o pozyskanie pracownika. Struktura demograficzna oraz oczekiwanie pracowników względem wysokości wynagrodzeń stawiają pracodawców w niekorzystnej sytuacji. Wysokie koszty związane z wynagrodzeniami stanowią ogromne wyzwanie dla każdej restauracji. Kiosk samoobsługowy to jednorazowa inwestycja, która nie będzie oczekiwać wzrostu pensji, nie choruje i nie potrzebuje zastępstwa.
Wzrost minimalnego wynagrodzenia: Z presją na wzrost wynagrodzeń bezpośrednio związana jest polityka państwa w sprawie minimalnego wynagrodzenia. W Polsce, od stycznia 2024 roku, minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło do 4242 zł brutto, co stanowi skokowy wzrost o 752 zł (21,5%) w porównaniu do roku 2023. Kolejna zmiana nastąpi od 1 lipca, kiedy płaca minimalna osiągnie poziom 4300 zł brutto. Należy oczekiwać, że płaca minimalna będzie w dalszym ciągu dynamicznie podnoszona, co w jeszcze większym stopniu będzie uzasadniać inwestycję w stanowiska samoobsługowe.
Szybka stopa zwrotu z inwestycji: Kiosk samoobsługowy to jednorazowa inwestycja w sprzęt (szczegóły dotyczące sprzętu w dalszej części) oraz niski miesięczny abonament za wszystkie niezbędne elementy, tj.: oprogramowanie sprzedażowe POSEIDON360 oraz kasę fiskalną w postaci oprogramowania XKASA. W zależności od lokalizacji restauracji, konfiguracji sprzętu oraz założeń biznesowych inwestycja w stanowisko samoobsługowe może zwrócić się nawet w ciągu 1 miesiąca. Taka stopa zwrotu, chociaż ambitna, jest możliwa, ponieważ kiosk pracuje niezawodnie i bez przerwy w godzinach pracy lokalu, co zazwyczaj jest okresem dłuższym niż 8 godzin na dobę (brak nadgodzin). Po drugie stosowanie stanowiska samoobsługowego zwiększa sprzedaż ze względu na szybszą obsługę klienta, co przekłada się na wydanie większej liczby posiłków w czasie.
Brak wysokich kosztów stałych: Największym wyzwaniem każdego przedsiębiorcy są koszty stałe, które trzeba obsłużyć bez względu na sezon i bez względu na obroty oraz zyski. Do kosztów stałych zaliczają się przede wszystkim wynagrodzenia i zazwyczaj obok czynszu za lokal stanowią największą pozycję kosztową. Niezwykle rzadko pojawiają się rozwiązania, które umożliwiają obniżenie kosztów stałych w łatwy sposób. Taką możliwość dają kioski samoobsługowe. W kontekście kosztów kiosk samoobsługowy pozwala na zmniejszenie obsady kelnerskiej, co bezpośrednio wpływa na poprawę osiąganego wyniku finansowego przez lokal gastronomiczny.
Podsumujmy wybrane zalety wyposażania lokalu gastronomicznego w stanowiska do samodzielnego składania zamówień.
Przede wszystkim zyskujemy zwiększoną sprzedaż ze względu na szybszą obsługę i możliwość wydania posiłków większej liczbie klientów w krótszym czasie. Po drugie kioski samoobsługowe to potencjalnie niższe koszty stałe związane z wypłacanymi wynagrodzeniami. Po trzecie lokal dzięki nowoczesnemu wizerunkowi może przyciągnąć nowych klientów i stać się częściej odwiedzanym miejscem. Po czwarte w porach niższego obłożenia w lokalu wystarczy minimalny poziom obsady. To tylko wybrane korzyści wynikające ze stosowania kiosków samoobsługowych. Jednak już same one wystarczają, aby poważnie rozważyć wdrożenie kiosku samoobsługowego z modułem POSEIDON360 SelfOrder.
Dlaczego warto rozważyć kiosk pracujący pod kontrolą systemu Android z oprogramowaniem POSEIDON360?
Niezwykle dynamiczny postęp technologiczny pozwala na korzystanie z zaawansowanych stanowisk samoobsługowych w różnej wielkości lokalach gastronomicznych bez względu na profil i charakter. Wśród najbardziej zaawansowanych rozwiązań służących samoobsłudze możemy wskazać kioski Android, które swoją funkcjonalnością przewyższają inne dostępne aktualnie na rynku rozwiązania.
Dobrze dobrany kiosk Android będzie urządzeniem, które wraz z POSEIDON360:
- Udostępnia klientowi duży ekran dotykowy o przekątnej prawie 22 cali. Dotykowa obsługa, którą klienci znają ze swoich telefonów komórkowych pozwoli na szybkie opanowanie procesu składania zamówień bez konieczności szkolenia. Intuicyjna i łatwe użytkowanie sprawią, że Twoi klienci pokochają samodzielne składanie zamówień i nie będą czekać na kelnera, aby móc się szybciej cieszyć smacznym posiłkiem.
- Pozwala przyjmować płatności kartami płatniczymi jednocześnie eliminując konieczność ponoszenia kosztu dzierżawy terminala płatniczego. To dlatego, bo POSEIDON360 pracuje z najlepszymi dostawcami terminali płatniczych w postaci oprogramowania do zainstalowania na Twoim kiosku. Więcej przeczytasz tutaj: Nowoczesne Rozwiązanie dla Branży HoReCa: SoftPOS – Terminal Płatniczy w Postaci Oprogramowania (poseidon360.pl).
- Umożliwia prowadzenie sprzedaży bez ponoszenia kosztu związanego z zakupem drukarki fiskalnej. Koszt ten aktualnie (lata: 2023-2024) oscyluje w granicach ~3700-4000 złotych brutto. POSEIDON360 wraz z XKASĄ i SoftPOSem już od pierwszego dnia pozwoli zaoszczędzić prawie 4 tysiące złotych. Więcej przeczytasz tutaj: Rewolucja w rozliczeniach: Kasy fiskalne w postaci oprogramowania dla branży HoReCa (poseidon360.pl) Inne kioski dostępne na rynku wymagają instalacji drukarki fiskalnej i ponoszenia regularnego kosztu związanego z przeglądami. Wybieraj rozważnie.